Obchody DBI 2021
Trwająca już prawie od roku pandemia Covid przeniosła wielu z nas do sieci. Dorośli pracują zdalnie z domu, młodzież uczy się wykorzystując technologię nauczania na odległość. Wyjątkowość czasu wymaga zintensyfikowania działań promujących bezpieczne środowisko on-line. Każdy z nas powinien włączyć się w promowanie pozytywnych zastosowań internetu, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury sieciowej.
Na terenie naszej szkoły, w ramach działań profilaktycznych planujemy:
- Przeprowadzić zajęcia edukacyjne w klasach IV-VIII wykorzystując scenariusze i filmy dostępne na stronie saferinternet.pl
- Wykonać plakaty promujące obchody DBI przez uczniów klas I-III
- Promować obchody DBI poprzez umieszczenie informacji na szkolnej stronie internetowej
- Udział nauczycieli w konferencji on-line z okazji DBI 2021
- Przeprowadzenie wśród uczniów ankiety pod tytułem „Jak korzystam z intenetu?”
“Dzień Bezpiecznego internetu – Działajmy razem!”
Poznaj zasady bezpiecznego internetu
- Dbaj o swój pozytywny wizerunek w sieci
- Nie obrażaj, nie wyzywaj, nie hejtuj
- Bądź krytyczny – nie wszystkie informacje znalezione w internecie są prawdziwe
- Nikt w sieci nie jest anonimowy
- To, co wrzucisz do sieci, zostaje tam na zawsze
- Korzystając ze sprzętu, zabezpiecz go – zainstaluj program antywirusowy
- Korzystając z internetu pamiętaj, że i tu obowiązują regulacje prawne
- Pamiętaj o telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
9 lutego uczniowie klas I-III w ramach szkolnych obchodów DBI 2021 uczestniczyli w zajęciach poświęconych zagrożeniom związanym z korzystaniem przez dzieci z internetu i innych nowych technologii. Materiałem wyjściowym do pracy były filmy edukacyjne “Owce w sieci” pobrane ze strony https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne. Zwieńczeniem spotkania było wykonanie przez uczniów plakatów.
Rozesłaną wśród uczniów klas IV – VIII ankietę “Jak korzystam z internetu?” zwróciło 24. Z jej analizy wysuwają się następujące wnioski:- uczniowie (nie licząc zdalnej edukacji) średnio spędzają przed komputerem 2 godziny,
- większość w tym czasie gra lub komunikuje się z innymi,
- 15 uczniów potwierdza, że może obejść się bez komputera, siedmiu nie a dwoje zdecydowanie nie,
- większości uczniom rodzice limitują czas spędzony przy komputerze,
- uczniowie przyznają, że wirtualny świat internetu jest dla nich sposobem na spędzenie wolnego czasu,
- wszyscy uczniowie czytali lub słyszeli o zagrożeniach związanych z internetem,
- większość respondentów zgadza się z twierdzeniem, że korzystanie z internetu może mieć wpływ na ograniczenie kontaktów międzyludzkich,
- 21 uczniów przyznaje, że nie zagląda na strony www poruszające tematykę bezpieczeństwa w intrenecie.